ERDIS

Innovasjon i skarp drift med batteri og sanntidsdata

Formålet med ERDIS-prosjektet – finansiert av Enova (åpnes i nytt vindu) – var å redusere klimagassutslipp ved å teste brukervennlige batteriløsninger og digitale verktøy som alternativ til fossildrevne aggregat.

I tillegg ønsket vi å bidra til kunnskapsspredning, standardisering og bedre HMS i bransjen.

Prosjektet resulterte i fem gjennomførte piloter i 2023 og 2024. I disse brukte vi batterier til å sikre strømforsyning ved nettutkoblinger, kablingsarbeid og annen kritisk infrastruktur. Følgende lokasjoner ble testet ut:

  • Sotra, Høgestølsvegen
  • Møvik Brygge
  • Kollevågen, Askøy
  • Rotevatn i Nordhordland
  • Straume Sjøfront i Øygarden

I tillegg var det planlagt tre andre piloter som av ulike praktiske og tekniske grunner ikke ble gjennomført. Disse har også gitt verdifull læring. Vi testet batterier (åpnes i nytt vindu) fra både NorthVolt og Ayond, og brukte den digitale plattformen Powersite (åpnes i nytt vindu) for sanntidsstyring og datafangst. Dette ga innsikt i samspillet mellom fysisk utstyr og digitale løsninger under reelle forhold – og har ført til forbedringer i både teknologi og arbeidsmetodikk. Blant annet har vi utviklet funksjonalitet som nå brukes i produksjon i Mobil Energi sine prosjekter.

De viktigste funn og læringspunkter fra pilotene og arbeidet med ERDIS-prosjektet var‍

  1. Utvikling og bruk av ny teknologi - Å integrere batterier i kjente og driftskritiske arbeidsprosesser var utfordrende. Umodne verdikjeder og tidkrevende oppfølging av leverandører førte til forsinkelser
  2. IT-kommunikasjon - Kommunikasjonen mellom IoT-enheter i batteriene og oppfølgingssystemer måtte utvikles underveis, noe som krevde tilgjengelighet av eksperter i en travel arbeidssituasjon 
  3. Fysiske krav og logistikk - Batteriene krevde jevnt underlag for plassering, og transporten var logistisk utfordrende og dyrere enn forventet og førte til færre egnede lokasjoner for pilotering av batteriene
  4. HMS og kostnader - Transport av batteriene hadde spesifikke HMS-krav og var dyrere enn forventet. 

Prosjektets hovedmål om å bidra til veien mot null utslipp fra intern drift i løpet av 2027 ble oppnådd ved at totalt 7595 kg CO2 ikke ble sluppet ut i naturen. I tillegg opplevde vi en betydelig støyreduksjon for personer i arbeid i nærheten av batteriene som også være en viktig måloppnåelse. Erfaringene fra ERDIS viser at batterier kan være et effektivt og miljøvennlig alternativ til dieselaggregat – men at logistikk, plassbehov og datakommunikasjon fortsatt er kritiske faktorer for bredere bruk.

Vil du vite mer? Vi deler gjerne! Ta kontakt med oss (åpnes i nytt vindu) for en gjennomgang av sluttrapporten og innsikten vi tar med oss videre.