I tillegg ønsket vi å bidra til kunnskapsspredning, standardisering og bedre HMS i bransjen.
Prosjektet resulterte i fem gjennomførte piloter i 2023 og 2024. I disse brukte vi batterier til å sikre strømforsyning ved nettutkoblinger, kablingsarbeid og annen kritisk infrastruktur. Følgende lokasjoner ble testet ut:
- Sotra, Høgestølsvegen
- Møvik Brygge
- Kollevågen, Askøy
- Rotevatn i Nordhordland
- Straume Sjøfront i Øygarden
I tillegg var det planlagt tre andre piloter som av ulike praktiske og tekniske grunner ikke ble gjennomført. Disse har også gitt verdifull læring. Vi testet batterier (åpnes i nytt vindu) fra både NorthVolt og Ayond, og brukte den digitale plattformen Powersite (åpnes i nytt vindu) for sanntidsstyring og datafangst. Dette ga innsikt i samspillet mellom fysisk utstyr og digitale løsninger under reelle forhold – og har ført til forbedringer i både teknologi og arbeidsmetodikk. Blant annet har vi utviklet funksjonalitet som nå brukes i produksjon i Mobil Energi sine prosjekter.
De viktigste funn og læringspunkter fra pilotene og arbeidet med ERDIS-prosjektet var
- Utvikling og bruk av ny teknologi - Å integrere batterier i kjente og driftskritiske arbeidsprosesser var utfordrende. Umodne verdikjeder og tidkrevende oppfølging av leverandører førte til forsinkelser
- IT-kommunikasjon - Kommunikasjonen mellom IoT-enheter i batteriene og oppfølgingssystemer måtte utvikles underveis, noe som krevde tilgjengelighet av eksperter i en travel arbeidssituasjon
- Fysiske krav og logistikk - Batteriene krevde jevnt underlag for plassering, og transporten var logistisk utfordrende og dyrere enn forventet og førte til færre egnede lokasjoner for pilotering av batteriene
- HMS og kostnader - Transport av batteriene hadde spesifikke HMS-krav og var dyrere enn forventet.
Prosjektets hovedmål om å bidra til veien mot null utslipp fra intern drift i løpet av 2027 ble oppnådd ved at totalt 7595 kg CO2 ikke ble sluppet ut i naturen. I tillegg opplevde vi en betydelig støyreduksjon for personer i arbeid i nærheten av batteriene som også være en viktig måloppnåelse. Erfaringene fra ERDIS viser at batterier kan være et effektivt og miljøvennlig alternativ til dieselaggregat – men at logistikk, plassbehov og datakommunikasjon fortsatt er kritiske faktorer for bredere bruk.
Vil du vite mer? Vi deler gjerne! Ta kontakt med oss (åpnes i nytt vindu) for en gjennomgang av sluttrapporten og innsikten vi tar med oss videre.