Fiber fra Eviny ble suksess for Lerøy
Uten Eviny som partner kunne ikke Lerøy gått fra å være en lokal bedrift til å bli et globalt konsern.
Lerøy har produsert sjømat i flere generasjoner. På noen tiår vokste Lerøy fra en lokal bedrift i Bergen til globale Lerøy Seafood Group. I dag har konsernet 4600 ansatte og over 20 milliarder kroner i omsetning.
Utfordringen
IT-behovet hadde vokst kraftig. Lerøy måtte ha en digital løsning som ga en sikker og pålitelig sporing av hvem som gjør hva og hvor i produksjonen. Trygg mat er avgjørende for å ha tillit i markedet. Lerøy hadde behov for et system der de kunne stole på at det som skjer lokalt og sentralt i datasentrene og i skyen, henger sammen.
Løsningen
Det var i 2017 samarbeidet virkelig tok fart da Eviny begynte jobben med å sy sammen alle lokasjonene til Lerøy på Vestlandet til et bedriftsinternt nett. Deretter stod Midt-Norge for tur, og så Troms og Finnmark.
I dag leverer Eviny linjer til Lerøy landet rundt. I tillegg er Lerøy veldig opptatt av oppetid og stabilitet, så de har flyttet inn i to av våre datasentre her i Bergen med redundante linjer på kryss og tvers. I tillegg har vi etablert et eget datasenter for Lerøy i Tromsø slik at trafikken går optimalt.
Skapte flyt for global vekst
– Eviny har sørget for at den digitale grunnmuren vår er solid. Det er en forutsetning for flyt i hele virksomheten vår, sier sier IT-leder Bjarte Sævig i Lerøy Seafood Group.
Han trekker frem Lerøys operasjoner på havet, i fabrikker, på kryss og tvers på landeveien og den operasjonelle aktiviteten inn i markedene på alle nivå: Fra dagligvarehandel til hotell, restaurant, catering og industri.
– Uten denne IT-arkitekturen, fiber i bakken og en solid partner som Eviny på laget, hadde vi ikke kunne vokst til et globalt konsern og drive så effektivt som vi gjør fra hav til fat hver eneste dag, sier Sævig.