Hopp til innhold

Et vestlandsk industrieventyr

Publisert 05. desember 2022

På noen tiår vokste Lerøy fra en lokal bedrift i Bergen til globale Lerøy Seafood Group. I dag har konsernet 4600 ansatte og over 20 milliarder kroner i omsetning. Også IT-behovet har vokst kraftig. Lerøy har valgt Eviny som en av sine samarbeidspartnere.

– Uten denne IT-arkitekturen, fiber i bakken og en solid partner som Eviny på laget, hadde vi ikke kunne vokst til et globalt konsern.

IT-leder Bjarte Sævig i Lerøy Seafood Group

IT-leder Bjarte Sævig i Lerøy Seafood Group trives foran den store, hvite tavlen med en sort tusj i hånden.

– Enkelt forklart, begynner Sævig mens han drar den første svarte streken på tavlen. Han nøler, trekker på smilebåndet og ler. Dette er jo egentlig ikke så enkelt å forklare.

Men forklare gjør han. Tavlen fylles med bokser og piler. Strekene viser hva som gjør det mulig for et milliardkonsern å fungere i en digitalisert og globalisert verden.

– Uten denne IT-arkitekturen, fiber i bakken og en solid partner som Eviny på laget, hadde vi ikke kunne vokst til et globalt konsern og drive så effektivt som vi gjør fra hav til fat hver eneste dag, sier Sævig.

Bilde av IT-leder Bjarte Sævig i Lerøy Seafood Group
IT-leder Bjarte Sævig i Lerøy Seafood Group

Takker for tilliten

Det var i 2017 samarbeidet virkelig tok fart da Eviny begynte jobben med å sy sammen alle lokasjonene til Lerøy på Vestlandet til et bedriftsinternt nett. Deretter stod Midt-Norge for tur, og så Troms og Finnmark.

– I dag leverer vi linjer til Lerøy landet rundt, og én linje er blitt hundrevis. I tillegg er Lerøy veldig opptatt av oppetid og stabilitet, så de har flyttet inn i to av våre datasentre her i Bergen med redundante linjer på kryss og tvers. I tillegg har vi etablert et eget datasenter for Lerøy i Tromsø slik at trafikken går optimalt, sier Rita Madsen Nødtvedt, salgssjef i Eviny.

– Hvordan vil du beskrive partnerskapet med Lerøy?

– Det har vært en fornøyelse å være med på å sy sammen gode løsninger for de ulike Lerøy-selskapene i Norge, og vi takker for tilliten de viser oss når de nå ber oss om å følge dem ut av landet også. Første stopp blir Italia, sier Nødtvedt og slår fast:

– Vi er to sterke merkevarer som fremdeles har røttene i Bergen. Vi har også de samme verdier når det gjelder bærekraft og det grønne skiftet.

Så enkelt får du fiber fra Eviny

Det handler om å være friksjonsfri

– Eviny har sørget for at den digitale grunnmuren vår er solid. Det er en forutsetning for flyt i hele virksomheten vår.

IT-leder Bjarte Sævig i Lerøy Seafood Group

På møterommet forklarer Bjarte Sævig hvorfor Lerøy må ha en pålitelig partner og rådgiver.

– Eviny har sørget for at den digitale grunnmuren vår er solid. Det er en forutsetning for flyt i hele virksomheten vår, sier han og trekker frem Lerøys operasjoner på havet, i fabrikker, på kryss og tvers på landeveien og den operasjonelle aktiviteten inn i markedene på alle nivå: Fra dagligvarehandel til hotell, restaurant, catering og industri.

Bilde av IT-leder Bjarte Sævig i Lerøy Seafood Group
– Eviny har sørget for at den digitale grunnmuren vår er solid. Det er en forutsetning for flyt i hele virksomheten vår, sier Sævig.

– Og alt dette handler om presisjon. Vi må ha en sikker og pålitelig sporing. Hvem gjør hva og hvor i produksjonen vår? Vi må også sikre matvaretrygghet, og vi må ha systemer for å håndtere tap av data. Vi må kunne stole på at det som skjer lokalt og sentralt i datasentrene og i skyen, henger sammen.

– Og da er dere avhengig av blant annet knirkefri fiber?

– Vi bruker begrepet friksjonsfri. Det handler egentlig om hvordan vi opprettholder posisjonen vår som en friksjonsfri sjømatpartner i verdensmarkedet, hver dag, året rundt.

Eviny hjelper oppdrettsbransjen med både elektrifisering av og digitaliseringFoto: Magne Sandnes

Meglere i mørket

Vi skal tilbake til 2008. Da tilbød Eviny å bytte ut kobberlinjen med fiber for å øke kapasiteten på nettlinjen til Lerøy. De takket ja, men overgangen til fiber gikk langt fra knirkefritt.

Nødtvedt har fulgt bedriftsmarkedet tett på Vestlandet i over 30 år. Hun var også den som fikk overbevist IT-leder Bjarte Sævig om å installere fiber på Bontelabo i Bergen.

Lerøy hadde etablert hovedkontoret sitt her allerede på 1950-tallet. Først i 2018 flyttet konsernet fra Bontelabo til nybygget på Marineholmen.

Men begynnelsen på fibereventyret kunne vært slutten på et langt og lykkelig partnerskap mellom Lerøy og Eviny.

– Hva skjedde?

Nødtvedt humrer litt før hun svarer.

– Etter installasjonen av fiberlinjen ringte Bjarte Sævig meg. Før han fikk sagt noe, utbrøt jeg i glede: «Håper du er fornøyd!»

Men Sævig var ikke fornøyd. Han var sint.

– Under installasjonen av fiberlinjen hadde vi klart å kutte ledningen til telefonsystemet deres – og hele meglerbordet som selger fisk satt uten summetone, sier Nødtvedt.

Det hører med til historien at feilen ble raskt rettet, og det gode partnerskapet lever i beste velgående den dag i dag.

Foto: Magne Sandnes


Samarbeidet mellom Lerøy Seafood Group og Eviny begynte regionalt, ble etter hvert nasjonalt og endte til slutt opp globalt.

– Partnerskapet med Lerøy er veldig godt, og sammen finner vi gode løsninger. Internt hos Lerøy har vi mye kontakt med teamet til Bjarte Sævig, sier Nødtvedt.

Hun understreker at Eviny også blir en bedre leverandør gjennom samarbeidet:

– Teamet hos Lerøy utfordrer oss og gjør oss uten tvil bedre på å videreutvikle løsningene vi tilbyr.

En tilpasset tjeneste

– Knirkefri fiber betyr at alle kunder, uansett bransje og størrelse, skal kunne motta solide, sikre og skalerbare digitale løsninger fra Eviny tilpasset deres behov, forklarer Nødtvedt.

Og det er ikke bare Lerøy som har oppdaget at Eviny leverer på disse punktene. Kundeporteføljen vokser hver dag, og alle bedrifter som trenger gode råd er velkommen til en prat.

– Dere ønsker å prate med alle bedriftene på Vestlandet?

– Ja, absolutt. Selv om behovene er forskjellige fra et konsern til en liten bedrift, er det én ting alle forventer:

– En tjeneste som er tilpasset dem, ikke produkter og tjenester de må tilpasse seg. Når våre kunder kommer til oss med en utfordring, er det vår oppgave å jobbe sammen med dem til vi finner den beste løsningen, avslutter Nødtvedt.

Her finner du våre internettløsninger

Les mer om kategorien:

Relaterte artikler:

Du er kanskje også interessert i: