Hopp til innhold

Lynladere for el-lastebiler på Lørenskog: – En innovativ løsning

Publisert 18. november 2022

Egne ladestasjoner tilpasset tungtransport er helt nytt i Norge. Eviny og Feiring tilbyr nå verdens kraftigste lynladere til el-lastebiler.

Lynladere for tungtransport ved Feiring Bruk i Lørenskog
Foto: Nils Ole Refvik

Opptil fire el-lastebiler kan lade samtidig på laderne. Lynladerne vil gjøre det langt enklere å kjøre utslippsfri tungtransport i Oslo- og Østlands-området.

– Det er viktig for oss å være fremtidsrettet, være med på det grønne skiftet og til nytte for miljøet. Derfor er vi veldig fornøyde med å åpne lynladere for el-lastebiler hos oss på Lørenskog.

maskinsjef hos Feiring, Roar Aaserud

Unike ladere
Lynladerne for el-lastebilene står i samme område som Feiring har etablert biogass fyllestasjon. Eviny er et av Norges største energiselskap, og blant de største i Norden på lynlading. Planen er at kundene til Feiring skal kunne lynlade sin el-lastebil mens de henter pukk. De to laderne er ABBs 360 Kw-ladere som Eviny er først i verden til å ta i bruk.

– I praksis fungerer det ved at kundene henter varer hos oss, samtidig som de bruker en drøy halvtime på å lade. Vi har fått tilbakemelding fra kundene våre om at dette er en veldig innovativ løsning. Lading har vært et stort problem for store el-lastebiler, men her blir det god plass, sier Aaserud hos Feiring.

Enklere for kundene

– Flere og flere av våre kunder har el-lastebiler nå. Logistikkmessig gjør dette ting veldig mye enklere for kundene. Vi er sikre på at dette er noe mange kommer til å benytte seg av. I tillegg muliggjør det testing av el-utstyr internt for oss også, sier han videre.

Evinys prosjektleder Lars Christian Danby Engø forteller at egne ladestasjoner tilpasset tungtransport er mangelvare i Norge.

Skryter av Feiring

– Det er veldig stort for oss å åpne Feiring-laderne. Vi har sett et økende behov for ladestasjoner som er tilpasset tungtransport. Lastebiler kan lade på alle andre ladestasjoner, men der må de ofte stå trangt mellom personbiler. Det er manko på store, gode ladestasjoner med høy effekt for tyngre kjøretøy. Hos Feiring blir det enkelt å lade fremover, sier Danby Engø. 

- Vi har sett et økende behov for ladestasjoner som er tilpasset tungtransport, sier Lars Christian Danby Engø i Eviny. prosjektleder
- Vi har sett et økende behov for ladestasjoner som er tilpasset tungtransport, sier Lars Christian Danby Engø i Eviny. prosjektleder Foto: Nils Ole Refvik

Engø forteller at Eviny jobber med å redusere utslipp i en rekke bransjer, men for at transportbransjen skal lykkes må flere gjøre som Feiring.

Etterlyser lastebilaktører med god plass

– Vi i Eviny har lenge vært tidlig ute med å gjøre lading mer tilgjengelig. Vi åpnet blant annet verdens største ladestasjon, verdens største taxi-ladestasjon og verdens første lynlader for elbåter. I tillegg jobber vi mye med bygg- og anleggsbransjen med mobile batterier og energiløsning, der det ikke er nok strøm. Vi er klar til å hjelpe flere i transport, bygg og anlegg over i det grønne skiftet, men da trenger vi flere som Feiring. Aktører som kan stille areal med god plass hvor lastebiler ofte er innom. I tillegg må kommuner, fylke og andre på banen for å bidra til finansering for bygging av infrastruktur. Da kan vi lykkes med å få til det grønne skiftet også for lastebilnæringen, sier Engø.

Lynladere
Lynladere for tungtransport ved Feiring Bruk i Lørenskog.Foto: Nils Ole Refvik

Relaterte artikler:

Du er kanskje også interessert i: