Tredje forbindelse fra Samnanger til Kollsnes viktigere enn noen gang

Publisert 02. juni 2025

Høringsrunden om Statnett sin nye tredje forbindelse fra Samnanger til Kollsnes er ferdig. Den nye linjen som i utgangspunktet skulle stå klar i 2029, ligger nå an til å bli forsinket med flere år. – Det er alvorlig for vår region, sier administrerende direktør i BKK, Kristin Aadland.

Vestlandet, som Norges største eksportregion og industrifylke nummer én, er helt avhengig av mer kraft og nett for å utvikle eksisterende arbeidsplasser, og sikre omstilling for lokal velferd og industrivekst.Foto: Odd Mehus

Kraftbehov i en ny geopolitisk virkelighet

Tredje forbindelse fra Samnanger til Kollsnes er etterlengtet og helt nødvendig for regionens utvikling. Behovet styrker seg ytterligere i en ny geopolitisk virkelighet, særlig for industriområdet på Mongstad som sikrer gassleveranser til Europa, ny NATO-base for ubåter på Haakonsvern Orlogstasjon, og industriutvikling på Kollsnes.

– Energipolitikk er også sikkerhetspolitikk. Som stor energinasjon må Norge gå foran, og gjøre mer både for egen kritisk infrastruktur, samtidig som vi bidrar utover landegrensene våre når vi kan. Transmisjonsnettet er en kritisk del av forsyningssikkerheten på Vestlandet. Tredje forbindelse er nærmest oppbestilt lenge før den står ferdig, og en forsinkelse i prosjektet har ikke Vestlendingene og Norge råd til, sier Aadland.

Det er allerede flere industriprosjekter i kø som både trenger tilgang til nett, og fornybar kraft. En av disse er Fuella som skal etablere hydrogenfabrikk i Skipavika.

– Vi trenger 130 megawatt for å kunne produsere ammoniakk som skal brukes som miljøvennlig drivstoff i sjøtransporten. Det er en forutsetning for at vi skal kunne etablere oss i Skipavika, sier Terje Simmenes, daglig leder i selskapet.

De vurderte flere andre lokasjoner, over hele landet, før de konkluderte med at Skipavika var best egnet.

– Nok tilgang på kraft er en av de viktigste faktorene når vi skal velge plassering, sier Simmenes.

Behov for dobbelt så mye kraft som dagens forbruk

Fuella er ikke de eneste som trenger fornybar kraft til industriproduksjon. I alt ti selskaper står i kø for å få tildelt kraft gjennom regional-nettet i Nordhordland. Rapporten “Kraftløftet” som ble utgitt av NHO og LO i 2023, konkluderer med at det er etterspørsel etter dobbelt så mye kraft som det Vestland forbruker i dag, og de neste årene, mens det nesten ikke bygges noe fornybar kraft i Norge i dag.

– Fornybar kraft har i over 100 år gitt arbeid til mange, og velferd til alle. Kraftunderskudd vil først og fremst gå utover industriarbeidsplasser på Vestlandet, som er selve grunnlaget for at vår region er Norges største eksportregion. I tillegg er lokale arbeidsplasser grunnsteinen i mange lokalsamfunn. I ytterste konsekvens kan det føre til at industribedrifter flytter, ikke bare fra Vestlandet, men ut av landet. Det er ikke bare en utfordring for oss her i Vest, men for AS Norge, sier Helene Frihammer, Regiondirektør i NHO Vestland.

Forsinkelse vi ikke har råd til

Fuella AS legger opp til oppstart av fabrikken i 2028, og må da ha tilgang på nok kraft og nett. Nå ligger Statnett sin tredje forbindelse an til å bli forsinket med flere år som følge av tilleggsutredning av et nytt trasevalg.

– Statnett har vedtatt at Vestlandet er prioritert øverst av alle regioner i deres egen systemutviklingsplan. Vår viktigste innsats fremover blir å kraftsamle for å sikre tempo i utredningsarbeidet, og fremdrift som planlagt med ferdigstillelse i senest 2032, noe som allerede er en forsinkelse, sier Sara Sekkingstad, ordfører i Alver kommune.

Fuella

Fuella utvikler, bygger og driver grønn hydrogen- og grønn ammoniakkanlegg i stor skala. Prosjektene deres bidrar til å dekarbonisere den globale økonomien og skape en renere, mer bærekraftig fremtid.

Du er kanskje også interessert i:

Se alle nyhetsartikler