Nå kjenner 72 prosent av alle vestlendinger til Eviny

Publisert 09. mai 2023

På rekordtid har Eviny blitt en kjent merkevare. Nå er den nasjonale kjennskapen til Eviny like høy som BKK hadde etter 100 år.

Eviny-bil lader på verdens raskeste lader på Oasen.
Eviny

For et par år siden påla myndighetene det daværende BKK-konsernet og en rekke andre norske kraftselskap å ha forskjellige navn på nettselskap og resten av konsernet. Et merkevareskille. BKK-konsernet beholdt BKK-navnet på nettselskapet som har monopol på å frakte strøm hjem til 450.000 vestlendinger (åpnes i nytt vindu). Mens konsernet med sine satsninger innen bl.a. vannkraft, hurtiglading, elektrifisering og entreprenørvirksomhet måtte finne nytt navn og skape en helt ny merkevare.

En av Vestlandets sterkeste merkevarer

BKK har i over 100 år vært en av Vestlandets sterkeste merkevarer. Før merkevareskillet kjente hele 92 prosent av alle vestlendinger til BKK. Nasjonalt var det «kun» 20 prosent som kjente til BKK etter 100 år.

Halvannet år etter merkevareskillet har man oppnådd like stor nasjonal kjennskap til den nye merkevaren Eviny. Og hele to av tre vestlendinger kjenner Eviny. Det viser målinger Kantar har utført for Eviny. Målingen har blitt utført over tolv måneder.

Ikke bare et navn

- Det er utrolig kjekt å se at jobben vår egen kommunikasjon- og merkevareavdeling har gjort i tett samarbeid med våre byråer har gitt så gode resultater på så kort tid. Ikke bare er merkevarenavnet godt etablert, men vi assosieres med egenskapene vi ønsket å knytte til et moderne fornybarkonsern. Dette skyldes ikke minst all jobben forretningen gjør for å hjelpe bedrifter i jakten på null utslipp, forteller Alexander Solberg. Han er merkevare- og sponsoransvarlig i Eviny. Eviny drifter blant annet 39 vannkraftverk, er en av de største i Norden på lynlading langs veiene, har fjernvarmenett i Bergen, driver med energirådgiving, har nasjonalt fibernett, eget elektro- og telekom entreprenørselskap, utslippsfrie byggeplasser, landstrøm til skip og elsikkerhet.

Nytenkende, fornybart og samfunnsansvar

Når Kantar justerer tallene etter de som kjenner til ulike fornybarselskap i Norge, skiller Eviny seg ut. Vektet for kjennskap til selskapene er Eviny den tydeligste merkevaren brant kraftselskapene som måles, sier de som svarer på undersøkelsene. Eviny er mest nytenkende og innovativ, ledende på elektrifisering av samfunnet samt en stor produsent av fornybar energi, sammenlignet med andre kraftselskap i bransjen. I målingene gjort 1. kvartal 2023 sier de som svarer på undersøkelsene at Eviny i større grad er et selskap å være stolt av og et selskap som tar samfunnsansvar.

Mest bærekraftige merkevare

Analyse- og innsiktsselskapet EPSI Rating målte høsten 2022 Eviny til den mest bærekraftige merkevaren av 78 selskaper fordelt på 17 bransjer. Innsikten kom etter svar fra 30.000 nordmenn.

På EPSI sin kundetilfredshetsmåling gjorde Eviny et oppsiktsvekkende byks og puster Tesla i nakken i kampen om å ha de mest fornøyde hurtiglade-kundene i Norge.

- Undersøkelsen viser at image er den store driveren for kundetilfredshet i lademarkedet, så her har fokuset vårt på kommunikasjon -og merkevarearbeidet betydd mye. Vi ser også et tydelig resultat av investeringer vi har gjort på omprofilering av ladestasjonene våre. Mye av grunnen til at vi puster Tesla i nakken på kundetilfredshet er omdømmet Eviny har opparbeidet seg hos kundene i løpet av bare ett år, forklarer Solberg. Navnet Eviny er inspirert av evig fornybar. Det var en av Evinys egne ansatte som jobber innen kraftproduksjon som kom med idéen til Eviny.

Kommunikasjon i alle kanaler

Eviny har brukt mye energi på å være synlig i en rekke kanaler etter merkevareskillet. Men særlig starten var krevende.

- Da vi skulle trykke til og fortelle at vi var blitt Eviny stod vi midt i strømpriskrisen. Oppmerksomheten rundt kraft, priser og hele bransjen var enorm, med særdeles negativt fokus. Vi måtte justere planene våre flere ganger. Sett i ettertid mener vi at vi traff bra med dette. Vi har vært synlige i redaksjonelle medier, sosiale medier, reklame på tv og nett. Vi har vært med i en rekke debatter, og ikke minst så er forretningen som alltid tett på kundene. Vi har byttet logo på flere hundre ladere over hele Norge. I tillegg har vi brukt flere sponsorater aktivt for å bygge kjennskap til Eviny. Både gjennom Karsten Warholm, tidenes yngste kvinne til sydpolen, sponsing av festivaler, idrettstøy og flere andre Eviny-ambassadører, forteller Jan Kåre Austrheim, kommunikasjonssjef i Eviny.

Seiglivet misforståelse

Merkevareskillet har også gitt anledning til å avlive en seiglivet myte. Flere tror nemlig BKK selger strøm til private forbrukere.

- Verken BKK eller Eviny selger strøm til private forbrukere. For over 20 år siden gikk daværende BKK sammen med Skagerak Energi og dannet Fjordkraft som eget selskap. Siden solgte både BKK (åpnes i nytt vindu) og Skagerak seg ut av Fjordkraft. Men mange har helt til nå trodd vi selger strøm til private forbrukere. Dagens BKK er kun drift og utvikling av strømnettet. Det er til BKK man betaler nettleien sin. Eviny driver blant annet med kraftproduksjon, men vi selger ikke strømmen til private sluttbrukere, forklarer Austrheim.

Du er kanskje også interessert i:

Se alle nyhetsartikler