Eviny hjelper Oslo kommune med å elektrifisere tungtransport

Publisert 02. mai 2023

Oslo kommune har gitt støtte til byggingen av 55 hurtigladere for tungtransport. Eviny var en av aktørene som ble valgt. Sammen med Everfuel, et ledende hydrogenselskap fra Danmark, skal Eviny bygge en ny og innovativ energistasjon for lastebiler på Alnabru.

Tungtransport skal igjennom det grønne skiftet og jakten på null er godt i gang. Innen 2030 skal alle nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy, ifølge Nasjonal transportplan. 

Eviny er en av Nordens største selskap innen lynlading. Men ladestasjoner for lastebiler og andre tunge kjøretøy må dimensjoneres annerledes enn ladestasjoner for personbiler.

– Den største forskjellen er størrelse på areal. Lastebiler og busser trenger mer plass for å lade, og dette krever større areal i nærhet til motorveier og terminaler. I tillegg tenker vi langsiktig ved å kun installere 360 kW ladere og klargjøre for overgang til 500 kW-ladere, når de er klar for markedet, sier Kjell Omar Lopez Åhjem, prosjektleder i Eviny.

Portrettbilde av Kjell Omar Lopez Åhjem, prosjektleder i Eviny Elektrifisering
Kjell Omar Lopez Åhjem, prosjektleder i Eviny Elektrifisering

Samtlige ladere som er prosjektert på Alnabru er 360 kW ladere. Oslo kommune synes det er veldig positivt med aktører som ønsker å bygge ladeanlegg som er dimensjonert for fremtiden – allerede i dag.

– Samtlige søknader vi mottok denne runden var sterke og skåret høyt på våre kriterier. Så er det er en ekstra bonus at to av søkerne etablerer ladere med effekt på minimum 350 kW fra begynnelsen av, sier Bergljot Tjønn, teknologirådgiver i Klimaetaten.

Nasjonal satsing


Kjell jobber sammen med kollega og prosjektleder Lars Christian Danby Engø om å bli størst på lading av tungtransport i Norge. Nylig åpnet de ladestasjon hos Feiring Bruk i Lørenskog der fire lastebiler kan lade samtidig på verdens hurtigste lynladere. 

Bilde av Lars Christian Danby Engø, prosjektleder i Eviny Elektrifisering ved siden av en hurtiglader.
Lars Christian Danby Engø, prosjektleder i Eviny Elektrifisering.Foto: Nils Ole Refvik

– Vi har hele landet som målgruppe, men vi konsentrerer oss hovedsakelig om «åttetimers-byene»: Oslo - Bergen og Stavanger – Trondheim, sier Kjell.

Oversiktsbilde av Feiring Bruk med lastebilder som hurtiglader
Egne ladestasjoner tilpasset tungtransport er helt nytt i Norge. Eviny og Feiring tilbyr nå verdens kraftigste lynladere til el-lastebiler.Foto: Nils Ole Refvik

Les saken om lynladere for el-lastebiler på Lørenskog

Bygger ladestasjoner for PostNord


Eviny bygger ladestasjoner for lastebiler på nær sagt alle PostNord sine 28 terminaler fra Kristiansand til Alta. Kjell mener at terminaler er veien å gå for å sikre de beste lokasjonene.

– Terminalene er et knutepunkt for transportbransjen, her leveres og hentes varer. Da passer det bra å lade batteriet samtidig. Kroer langs veien er også gode ladelokasjoner. Sjåførene stopper ofte for å ta en pause på disse stedene, og da kan lastebilen stå på lading, sier Kjell.

Samarbeider med Everfuel


De lærde strides om elektrisitet eller hydrogen er fremtiden for tungtransport, men de fleste er enige om at de to teknologiene vil fungere side om side i årene fremover. Eviny har valgt en strategi om å samarbeide med danske Everfuel for å etablere energistasjoner som dekker alle nullutslippskjøretøy.

– Det er ingen poeng å se hydrogen og elektrisitet som konkurrerende teknologier. Det viktigste er at transportbransjen klarer en rask overgang til klimavennlig energi. Samtidig ser vi at flere selskap i denne bransjen prøver ut begge teknologier. Ved å kunne tilby ladestasjoner som dekker alle behov blir vi et mer attraktivt knutepunkt for kundene, sier Kjell.

Åpnes i 2024


Energistasjonen på Alnabru vil stå ferdig i fjerde kvartal 2024. Men kun hvis man får tak i trafoer. Tilgang på nye trafoer er nemlig en stor utfordring for hele fornybarbransjen.

– Hele Europa skal elektrifiseres og det er stor etterspørsel etter trafoer. Her gjelder det å være tidlig ute og ha etablerte avtaler og kundeforhold. Eviny har holdt på med hurtiglading i mange år og har gode avtaler med leverandørene, så dette blir forhåpentligvis ikke et problem for oss, sier Kjell.

Samtidig venter bransjen i spenning på Enova, som skal komme med støtteordninger for ladeinfrastruktur, og Statens Vegvesen sin utrullingsplan for ladestasjoner langs riksvei for tunge kjøretøy.

Du er kanskje også interessert i:

Se alle nyhetsartikler