Et elektrisk racingeventyr fra Norge

Publisert 02. februar 2022

Fredag 28. januar 2022 var en historisk dag: Rein Inge Hoff er den første piloten i verden som flyr et helelektrisk racingfly som skal delta i konkurranser. Han flyr i 15 minutter og når en topphastighet på 140 knop (259 km/t), før han lander trygt på flyplassen i Tønsberg.

Foto: Nils Ole Refvik, Eviny

– Utrolig kult å få dette til i Norge. Dette er pionervirksomhet og starten på elektrifiseringen av luftfarten, sier pilot Rein Inge Hoff etter den historiske flyturen fredag 28. januar.

Et nytt racingeventyr skjer altså i Norge 47 år etter Flåklypa Grand Prix. I en liten hangar på Jarlsberg flyplass i Tønsberg har profesjonelle flyentusiaster bygd verdens første elektriske racingfly. Rein Inge Hoff har flydd 65 ulike flytyper, men aldri en maskin som dette. Et lite elektrisk racingfly, det første i verden.

– En magisk og helt unik opplevelse. Flyet er bygd for en ting og det er å fly fort. Det kan best sammenlignes med å fly en Spitfire, sier Hoff.

Spitfire var et britiskprodusert enseters jagerfly som ble benyttet av Royal Air Force og mange allierte land under andre verdenskrig. Det elektriske vidunderet som er produsert i hangaren i Tønsberg skal ikke i krig, men delta i Air Race E, luftfartens Formel 1.

– Konkurransen er veldig populær i USA. Åtte fly starter samtidig og flyr om kapp i en oval bane. Det går fort, de flyr lavt, 50 til 100 fot over bakken, og det er spektakulært. Første konkurranse i verdens raskeste motorsport skal skje i 2023, og jeg gleder meg, sier piloten.

Pappa bygde fly

Industridesigner Tomas Brødreskift er mannen som har brukt flest timer på å skru sammen verdens første elektriske racingfly.

– Pappa bygde fly da jeg var liten, og jeg har vært i hjemmebygger-flymiljøet hele livet. Vi er 11 personer totalt som har brukt 1600 arbeidstimer på dette flyet, og jeg har definitivt brukt flest timer, sier prosjektleder Brødreskift.

Foto: Air Race E

Prosjektet startet i 2020. Et ubrukt og nedstøvet fly fra 1996 er bygd om til det første elektriske racingflyet i verden.

– Jeg elsker å bygge og utvikle flymaskiner, og det unike er å se et fly ta av for første gang. Det er en blanding av frykt og glede, men 28. januar var det bare glede. Det ble en dag for historiebøkene, sier Tomas.

Pionervirksomhet fra Norge

Pilot Rein Inge Hoff har både erfaring og kunnskap. Han er pilot med stor interesse for ingeniørkunnskap og en doktorgrad i baklomma.

– Å fly et slikt fly for første gang i verden er spesielt, men dette er også starten på elektrifiseringen av luftfarten. Gjennom en slik satsing får vi kunnskap vi senere kan bruke kommersielt til på bygge nye fly brukt til skoleflyging eller passasjertrafikk. Dette er pionervirksomhet. Vi har mange flinke ingeniører i Norge som gjør dette mulig, sier Rein Inge Hoff.

Eviny samarbeider med Air Race E

Eviny skal bli ledende på elektrifisering i Norge og har inngått et samarbeid med flyentusiastene i Nordic Air Racing Team. Det nordiske teamet har vunnet kappløpet om å fly tidenes første elektriske racingfly, men fremover vil hele 17 internasjonale team teste flyene sine på bakken og i luften.


Det første løpet er planlagt å finne sted i 2023 og det vil markere den offisielle starten på en en arena hvor elektrisk adrenalin, innovasjon og g-krefter møtes.

– Makan til uredde og innovative folk skal man lete lenge etter. Vi ble rett og slett fascinert over menneskene i og rundt Nordic Air Racing Team. De er levende bevis på at fremtiden er fornybar, uten utslipp og full av muligheter, sier sponsor- og merkevareansvarlig i Eviny, Alexander Solberg.

Bilde øverst:

Eviny samarbeider med flyentusiastene i Nordic Air Racing Team. F.v. industridesigner Tomas Brødreskift, merkevare -og sponsoransvarlig i Eviny, Alexander Solberg, og pilot Rein Inge Hoff.

Du er kanskje også interessert i:

Se alle nyhetsartikler